Argentine Documentary Film and the Politics of Presence: Jorge Prelorán’s Valle Fértil
by Christopher Moore
Jorge Prelorán’s experiences directing and distributing his 1972 film Valle Fértil force us to reconsider what we regard as the significance of documentary. Far too often the historiography of Argentine and Latin American cinema rests either on director biographies, wherein auteurs’ party allegiances define their work, or on textual analysis of the final cut, wherein we isolate finished products from the history of their making. The case of Valle Fértil suggests that the localized, personal interactions inherent to production and distribution are an equally relevant legacy of the filmmaking experience. Given that other documentaries at this time were similarly predicated on sustained contact with select populations, the work of filmmakers ranging from Fernando Birri to Fernando Solanas might then likewise be analyzed through such a lens. For this reason, Jorge Prelorán, so often seen as unique or as a counterexample in the history of Argentine film, becomes instead exemplary.
La experiencia de Jorge Prelorán al dirigir y distribuir su película de 1972 Valle Fértil nos obliga a reconsiderar eso que entendemos como el significado del documental. Con demasiada frecuencia, la historiografía del cine argentino y latinoamericano descansa en las biografías de los directores, donde las lealtades partidarias de los autores definen su trabajo, o en el análisis textual del corte final, en el que aislamos el producto terminado de la historia de su creación. El caso de Valle Fértil sugiere que las interacciones locales y personales inherentes a la producción y distribución son un legado tan relevante como la experiencia cinematográfica. Dado que otros documentales del momento se basaban, similarmente, en un contacto sostenido con poblaciones particulares, el trabajo de cineastas que abarcan desde Fernando Birri a Fernando Solanas también podría ser analizado a través de dicho lente. Por esta razón, Jorge Prelorán, a menudo visto como un caso único o un contraejemplo en la historia del cine argentino, se convierte en un caso ejemplar.
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