Latin America’s Domestic Market and the Maintenance of Capitalism
by Berenice Patricia Ramírez López
Rodolfo Stavenhagen, in his classic essay “Seven Erroneous Theses about Latin America,” addressed the narrow domestic market, indicating that it was basically a matter of income distribution. It has become clear that the priorities of the Latin American ruling class are focused on the world market rather than the local-national one. During the past 40 years, this class has become more determined to play the role of intermediary, taking its place in the field of trade, commerce, and mainly speculative financial transactions that allow for immediate returns. It does not promote domestic productive investment or the strengthening of education, innovation, or development technology and therefore secure and protected employment. Inequality has increased across the region, along with increasing labor precarity (notably informal employment), and thus the internal market reflects productive and social segmentation and inequality.
Rodolfo Stavenhagen en su clásico ensayo acerca de las 7 tesis equivocadas sobre América Latina aborda la cuestión del estrecho mercado interno señalando que es esencialmente una cuestión de distribución del ingreso. Ha quedado claro y más en el periodo neoliberal que la prioridad de la clase dominante latinoamericana está en el mercado mundial, no en lo local-nacional. Queda demostrado que en los últimos cuarenta años ha asumido con más determinación su papel de intermediaria, interesada en situarse en el ámbito del intercambio, del comercio y de las transacciones financieras, principalmente especulativas, que le permitan rentabilidades inmediatas. No promueve en el mercado interno las inversiones productivas ni el fortalecimiento de la educación ni la innovación ni el desarrollo tecnológico y por lo tanto el empleo seguro y protegido. La región muestra que la desigualdad se ha acentuado, que se acompaña de una creciente precarización del empleo, que el empleo informal es lo que más destaca y que por lo tanto el mercado interno expresa la segmentación y desigualdad productiva y social.
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