Urban Governance and Economic Development in Medellín An “Urban Miracle”?
by Tobias Franz
Many of the academic analyses calling Medellín’s development an “urban miracle” fall short with regard to discussion of the political economic implications of institutional shifts. An emerging transnational capitalist class promoted ‘good governance’ reforms and the embedding of neoliberalism in the urban context. Medellín’s neoliberal development agenda is not only a market-led strategy but also a particular form of hierarchic rule and distribution of power. Increased economic activities in the tertiary sector, the promotion of flexible labor markets, and the incorporation of the city into the global economy at the lower end of the value chain have not served as sustainable growth escalators for Medellín’s economy. The city continues to have high rates of un- and underemployment and is still the country’s most unequal city. These developments can by no means be described as miraculous.
Muchos de los análisis académicos que describen el desarrollo de Medellín como un “milagro urbano” se quedan cortos en cuanto a la discusión de las implicaciones político-económicas de los cambios institucionales. Una nueva clase capitalista transnacional promovió las reformas de buena gobernanza y la incorporación del neoliberalismo en el contexto urbano. El plan de desarrollo neoliberal de Medellín no es sólo una estrategia orientada al mercado sino que también es una forma jerárquica de gobierno y distribución del poder. El aumento de las actividades económicas en el sector sectario, la promoción de un mercado laboral flexible y la incorporación de la ciudad en la economía global en el nivel más bajo de la cadena de valor no han servido como palancas para el crecimiento económico sustentable de Medellín. La ciudad sigue teniendo las tasas de desempleo y subempleo más altas de Colombia y todavía es la ciudad más desigual del país. Estos desarrollos no pueden ser descritos en modo alguno como milagrosos.
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